03. Meedoen in Assen
- Stand en Samenvatting
- Waar staan we nu en wat gaan we nog doen?
- Financiële prognose
- Budgetoverhevelingen
- Bezuinigingen
- Stand en Samenvatting
- Waar staan we nu en wat gaan we nog doen?
- Financiële prognose
- Budgetoverhevelingen
- Bezuinigingen
Stand en Samenvatting
De uitvoering van de diverse onderdelen van het programma Meedoen ligt op schema. Wel zijn een aantal beleidsaccenten gezet om onze transformatiedoelen te kunnen realiseren. De nieuwe manier van inkoop, jeugdhulp en Wmo betekent dat we in de zorg en ondersteuning het resultaat voor cliënten en inwoners meer centraal stellen. Dit concept is ontwikkeld in goed overleg met aanbieders van jeugdhulp en Wmo en met cliëntenvertegenwoordigers. Ook de afspraken met huisartsen over de inzet van praktijkondersteuners jeugd geven een impuls aan de transformatie.
Werkende weg verbeteren we de toegang tot zorg en ondersteuning. Vaart Welzijn heeft de aanloopproblemen achter zich gelaten en slaagt er steeds beter in om zichtbaar te zijn in de wijk. Dit maakt het mogelijk om de nieuwe welzijnsorganisatie een grotere rol te geven in het toeleiden naar zorg en ondersteuning. Ook gaat Vaart Welzijn een grotere rol spelen op het gebied van preventie van schuldenproblematiek en gezondheidsvraagstukken.
Het realiseren van onderwijsgebouwen en sportaccommodaties gebeurt volgens de planning. Voor het onderwijs aan kinderen van asielzoekers treffen we een aantal tijdelijke voorzieningen. De MFA Pittelo biedt ruimte aan een internationale schakelklas voor het basisonderwijs. Voor het voortgezet onderwijs komt er een internationale schakelklas in een voormalig schoolgebouw in de Merwedestraat. Op het terrein van het AZC komt een tijdelijke basisschool.
Het aantal reizigers van Cityline neemt sterk toe, maar is nog wel te laag voor een rendabel publiek vervoer. Met input van het klantenpanel en het stadspanel werken we aan een aanpak om het vervoer nog aantrekkelijker te maken.
Waar staan we nu en wat gaan we nog doen?
Transformatie
Voor wat betreft onze inzet op transformatie zijn er geen bijzondere afwijkingen te melden. De nieuwe aanbesteding Jeugdwet en Wmo ligt op schema. Het herbeoordelingstraject is afgerond. Door middel van werkateliers en trainingen implementeren we de met alle partijen in het veld afgesproken methode voor casusregie. De basis voor een bestendige relatie met huisartsen is gelegd en wordt de komende tijd uitgebouwd via de inzet van praktijkondersteuners Jeugd. De primaire frontofficefuncties loket, telefoon en e-mail zijn voor de Wmo en jeugdhulp geïntegreerd in het KCC van de gemeente Assen. Vanuit het project Toegang is er gestart om de buurtteams een leidende rol te geven bij de keukentafelgesprekken voor begeleiding, dagbesteding, logeren, collectief vervoer en hulp bij het huishouden.
Voor wat betreft de financiële afrekening voor Assen over het jaar 2015 komen we uit op een voordeel van € 7 miljoen, waarvan € 1,8 miljoen al in de jaarrekening 2015 is verwerkt. De (forse) toename van dit voordeel wordt voornamelijk veroorzaakt door de afrekening met de SVB (pgb’s). (SVB: Sociale Verzekeringsbank. Pgb’s: persoonsgebonden budgetten). Ongeveer 20 % van de toegekende pgb’s is niet verzilverd. De reden daarvan is niet bij het SVB bekend. Ook Beschermd Wonen laat uiteindelijk een voordeel zien. Onze lobby voor een hogere rijksbijdrage heeft daarmee effect gehad. Conform raadsbesluit wordt het extra voordeel over 2015 van € 5,2 miljoen (ook) aan het gemeentelijk sociaal deelfonds toegevoegd.
Voor 2016 verwachten we een overschot van € 1,2 miljoen. Voor een uitgebreide toelichting op de cijfers van zowel 2015 als 2016 verwijzen wij naar de financiële toelichting hieronder.
Jeugdhulp
De kwartaalrapportage van de Drentse Jeugdhulpregio bevestigt het al geconstateerde beeld dat er minder kinderen in zorg zijn ten opzichte van 2015. Op het totaal van het Drenthe-brede jeugdhulpbudget is de verwachting dat binnen de begroting wordt gebleven. Voor Assen verwachten we, vanwege uitnutting pgb en solidariteit een tekort van maximaal € 80.000.
Met een aantal aanbieders zijn gesprekken gevoerd over een overschrijding van de beschikbaar gestelde plafondbudgetten. Vanuit het uitgangspunt dat kinderen de juiste hulp en ondersteuning moeten krijgen, wordt gezocht naar (maatwerk)oplossingen, waarbij we proberen vast te houden aan de met de zorgaanbieder afgesproken financiële kaders.
De afbouw van de Drentse Jeugdhulpregio, is in gang gezet. De Jeugdhulpregio rondt de inkoop en monitoring van 2016 af. Voor de diensten Pleegzorg, de inkoop bij Gecertificeerde Instellingen en de bovenregionale inkoop trekken we vanaf 1 januari 2017 nog gezamenlijk 12-Drents breed op.
Een bestuursovereenkomst hiervoor wordt afgesloten waarbij de gemeente Hoogeveen als coördinerende gemeente optreedt.
Lokaal constateren we dat het team Jeugd inmiddels op sterkte is en de relatie met de buurtteams vorm krijgt.
Vanuit Assen leveren we de coördinatie op het project dat gericht is op de afschaling van de meest zware zorg (interventieniveau 8). Dit gebeurt in samenwerking met de zorgaanbieders.
Deze zomer is gebleken dat de huisartsen enthousiast zijn over het idee om te gaan werken met de functie POH-Jeugd (praktijkondersteuner huisarts op terrein van jeugdhulp). Dit najaar verwachten we de uitwerking in samenspraak met de Assense huisartsen vorm te kunnen geven.
We hebben een inventarisatie opvoedondersteuning laten uitvoeren om een beeld te krijgen van het huidige beschikbare aanbod op dit terrein binnen Assen voor ouders en hun kinderen. De inventarisatie gebruiken we voor het uitwerken van de opdracht aan Vaart Welzijn voor 2017, bij wie wij een coördinerende en initiërende rol hebben neergelegd voor de invulling van de interventies 1-3 (inzet voorliggend veld en lichte vormen van eerstelijns jeugdhulpverlening).
Het percentage jeugdhulp in Assen is hoger dan het landelijk gemiddelde. Om hierin inzicht te krijgen, zijn we in samenspraak met professionals bezig een scherper zicht te krijgen op de redenen voor de afwijking. Nader onderzoek hierop is nodig alvorens uitspraken te kunnen doen.
VTD
Veilig Thuis Drenthe is door de gezamenlijke inspecties in augustus van dit jaar onder verscherpt toezicht geplaatst. Op basis van een verbeterplan wordt gewerkt aan het wegwerken van de wachtlijst en het doorvoeren van de noodzakelijke organisatorische verbeteringen. Door de gemeenten Assen en Emmen is een extern onderzoek ingesteld naar processen, aansturing en cultuur binnen VTD. Door de 12 Drentse gemeenten is voor de uitvoering van het verbeterplan extra budget beschikbaar gesteld voor 2016 en 2017. Bij de begroting GGD van 2018 zal de GGD met voorstellen komen voor structurele dekking.
Her-indicaties
Het project herindicering is afgerond. Alle overgangscliënten zijn inmiddels beoordeeld ( 1000 Jeugd/900 Wmo)
We hebben hierdoor een opgeschoond bestand weten te krijgen van kinderen en volwassenen die een indicatie hebben voor zorg. Over de resultaten van het herindicatietraject zullen we via de raadsmonitor rapporteren.
Wmo Hulp bij huishouden
De rechterlijke uitspraak dat gemeenten hulp bij het huishouden als algemene voorziening mogen aanbieden betekent voor onze gemeente dat we kunnen vasthouden aan ons huidige beleid. Met een aantal kleine aanpassingen voldoet de gemeente Assen aan alle voorwaarden om hulp bij het huishouden als algemene voorziening te kunnen aanbieden.
Mantelzorg
Dit najaar wordt mantelzorgwaardering beschikbaar gesteld voor onze mantelzorgers in de stad. Assen kiest daarbij voor een aanpak die recht doet aan de authentieke vragen van mantelzorgers en geeft tegelijkertijd een impuls aan de lokale economie door in het aanbod gebruik te maken van producten van aanbieders uit de stad. Mantelzorgers worden hier door middel van een vragenlijst bij betrokken. De werkgroep Respijtzorg die begin dit jaar is gestart, is geëvolueerd tot het Netwerk Informele Zorg, dat als aandachtsgebied heeft: de behoeften van mantelzorgers en het totale ondersteuningsaanbod inventariseren, waarbij oog is voor de schakels tussen mantelzorg, vrijwillige en professionele zorg. De gemeente Assen neemt in het najaar een besluit over hoe zij zich als mantelzorgvriendelijke werkgever wil gaan profileren.
Maatschappelijke opvang
We zijn gestart met een onderzoek naar mogelijkheden voor een meer integrale aanpak van triage bij casussen die om redenen van veiligheid of complexiteit het lokale uitvoeringsniveau ontstijgen en moeten worden opgeschaald. In plaats dit te regelen vanuit verschillende Drentse ketens voor maatschappelijke opvang, OGGZ, Veiligheidshuis en de ketensamenwerking acute psychiatrie gaan we kijken hoe deze beter samen kunnen werken. Ook de triage in het kader van de aanpak voor Verwarde Personen wordt hierin meegenomen. Dit levert stroomlijning en kortere lijnen op. We hebben deze opdracht belegd bij de GGD.
Leefbaarheid en welzijn in wijk en stad
In de wijken kunnen bewoners gratis of tegen een laag tarief gebruik maken van zaalruimte om activiteiten te organiseren. Bewonersinitiatieven kunnen voor ondersteuning een beroep doen op STILA (zie onder). Het ingezette veranderingsproces met de wijkgebouwen zal bij het duurzaam inbedden van het traject met de exploitanten in de komende twee jaar nog de nodige aandacht vragen.
Asielzoekers/statushouders
Op 19 april 2016 is de eerste groep vluchtelingen gearriveerd in het AZC aan de Schepersmaat. Ze worden opgevangen in tijdelijke huisvesting. Er zijn momenteel 450 asielzoekers.
De verbouwing van het NAM gebouw is in volle gang. De verhuizing gaat plaatsvinden als de eerste delen gereed zijn. Er is tijdelijk een lagere school gerealiseerd in het gebouw en er zijn andere voorzieningen, onder andere een panna veldje en speelvoorzieningen. Er zijn geen bezwaarschriften binnengekomen tegen de verbouwing van het NAM-gebouw. De samenwerking met de Asser bevolking noemt de manager van het AZC buitengewoon. Van alle kanten komen initiatieven om de asielzoekers te helpen en een warm welkom te heten.
Assen ligt met de huisvesting van statushouders formeel op koers. Per 1 september waren 119 statushouders gehuisvest. Dat is 65 % van de taakstelling van 183. Daarbij zijn wel 20 Alleenstaande Minderjarige Vluchtelingen (AMV-ers) meegeteld die feitelijk nog niet zijn gehuisvest. Ze zijn op grond van het bestuursakkoord van november 2015 al meegeteld voor de taakstelling. Deze jongeren, die onder de hoede van voogdijinstelling Nidos in Assen worden opgevangen, zullen alsnog moeten worden gehuisvest zodra ze 18 jaar worden.
De instroom van vluchtelingen in Nederland is dit jaar fors afgenomen. Wanneer deze trend doorzet zal dit effecten hebben op de benodigde opvangcapaciteit in AZC’s en de toekomstige taakstellingen voor huisvesting van statushouders.
Mijn Buurt Assen
In Assen Oost zijn de nieuwe woningen van Actium aan de Eiberstraat en Roerdompstraat in gebruik genomen, ze worden thans bewoond. De gemeente sluit op dit project aan met reguliere uitvoering van werk voor wegen en riool. Als extra inzet zijn in nauw overleg met bewoners plannen gemaakt voor het herinrichten van de openbare ruimte aan de Flamingolaan. Ook voor het herinrichten van de openbare ruime aan de Pelikaanstraat en de Dotterbloemstraat zijn in aansluiting op sloop en renovatie door Actium, plannen gemaakt die binnenkort in uitvoering komen. Voor de Flamingolaan, Pelikaanstraat (fase 1) en Dotterbloemstraat in Assen Oost wordt het extra budget van € 100.000 ingezet. Aan de Flamingolaan is in samenspraak met bewoners een herinrichtingsplan ontwikkeld dat voorziet in extra bomen, meer groen en extra parkeren (€ 50.000). In de Pelikaanstraat (fase 1) wordt de openbare ruimte opgeknapt (voor straten, groen € 20.000). Aan de Dotterbloemstraat worden, in samenspraak met bewoners, oplossingen gezocht voor een betere uitstraling van de openbare ruimte (bijvoorbeeld tussengebieden van de flats aan de Dotterbloemstraat). Hierbij wordt tevens het parkeren aan de zijde van het winkelcentrum betrokken zodat er een totaalplan ontstaat ( € 30.000).
Voor de Lariks en de Oude Molenbuurt zijn integrale projectplannen in ontwikkeling om de activiteiten van Actium en gemeente goed op elkaar aan te laten sluiten en de inbreng van bewoners te waarborgen. De buurtteams van Vaart Welzijn zijn hierbij betrokken.
Nieuwe subsidieregeling
Onze Stichting ter stimulering van leefbaarheid in de stad bestaat inmiddels één jaar, een mijlpaal! Het bestuur zet de lijnen uit waarbij inspireren, netwerken en verbinden van initiatieven sleutelwoorden blijven. Het bewonerspanel is verstevigd met vijf nieuwe leden, die met elkaar staan voor een sterk pragmatische aanpak en gebruik maken van ambassadeurs die gekoppeld zijn aan wijken. Hiermee werkt STILA aan haar laagdrempeligheid en herkenbaarheid. STILA zit middenin de opbouwfase van haar organisatie. Haar bekendheid blijft een aandachtspunt waar dit jaar verder in geïnvesteerd wordt. In juni hebben ze hiervoor een minisymposium georganiseerd. Dit is goed ontvangen en zal herhaald worden. Ook het inwerken van panelleden kost veel vrijwillige inzet. De uitgangspunten van STILA ondergaan momenteel de praktijktest. Aan het eind van dit jaar zal de eerste evaluatie beschikbaar zijn. De verwachting is dat hier nuances nodig zijn om het verbruikte budget (€ 60.000) op te plussen. In de laatste maanden van dit jaar zal de aandacht uitgaan naar een groter bereik voor toekennen van stimuleringsbudget.
Nieuwe welzijnsorganisatie
Vaart Welzijn ontwikkelt zich gestaag: de buurtteams zijn inmiddels op sterkte, de openstaande vacatures zij ingevuld en met meerdere ketenpartners zijn al goede samenwerkingsafspraken gemaakt en anderen zullen snel volgen. Het merendeel van het personeel is geschoold volgens de principes van de big five (aanpak van Tinten langs de vijf belangrijkste thema’s waar buurtwerkers mee te maken hebben, te weten jeugd, ouderen, licht verstandelijk beperkten, mensen met psychische problematiek en participatie).
Ook zijn de buurtteams en de hoofdvestiging van Vaart inmiddels goed gehuisvest. Het jaarplan 2016, de verfijning van de opdracht aan Vaart Welzijn die begin juni 2016 in een raadsbijeenkomst is toegelicht, is volop in uitvoering en loopt volgens plan. Vorderingen zijn gemaakt bij casusregie (afspraken over op- en afschalen in de keten van jeugd en veiligheid), aanpak van betalingsachterstanden en mantelzorgwaardering.
De ontwikkelingen voltrekken zich binnen de door de raad vastgestelde beleidskaders en het door de raad beschikbaar gestelde budget.
Uit de eerste twee kwartaalrapportages blijkt dat de inwoners Vaart Welzijn beter weten te vinden; en andersom! Er ontstaat meer inzicht in de omvang en complexiteit van de hulpvraag, op welk leefdomein een interventie nodig is, en of de eigen kracht versterkt is door de inzet van Vaart (zelfredzaamheidsmatrix). Het is nog te vroeg om al conclusies te trekken omdat daarvoor over een langere periode geregistreerd moet worden. Merkbaar is dat Vaart Welzijn positie krijgt binnen de keten. Er zijn samenwerkingsafspraken met ketenpartners en (vrijwillige) hulporganisaties en Vaart Welzijn is partner in de veiligheidsketen, Mijn Buurt Assen, OGGz.
De afhechting van voormalige welzijnspartijen Noordermaat en Welzo is inmiddels afgerond.
Sport, gezonde leefstijl
Het programma GIDS verloopt volgens planning. In het voorjaar is een uitvoeringsagenda opgeleverd die tot stand is gekomen in overleg met stakeholders. Deze uitvoeringsagenda loopt tot en met 2017 en richt zich uiteraard op de lage SES (sociaaleconomische status), maar is separaat gericht op de doelgroepen jeugd, volwassen en ouderen. De thema’s waar de aandacht voornamelijk op gericht wordt zijn:
- Overzicht op het aanbod van interventies, overlap en ontbrekend aanbod.
- Verbinding tussen nulde-, eerste- en tweede lijn.
- Betrokkenheid van de doelgroep bij de samenstelling van het aanbod (van aanbod- naar vraaggestuurd).
De inzet vanuit GIDS is sterk gericht op gedragsverandering bij de doelgroep. Dit is een langdurig proces. Daarom is de landelijke overheid bezig met een vervolg op deze eerste impuls. Assen zal daar zeker gebruik van willen maken.
Inzet Combinatiefuncties
Op 1 januari 2016 kon de gemeente Assen nog niet voldoen aan de 140 % inzet van combinatiefuncties zoals in het convenant van 2012 was overeengekomen. De stap van 10,1 fte inzet naar 14,1 fte inzet is inmiddels half gemaakt. Nog voor 1 november verwachten we de overige twee fte in te zetten. De uitbreiding van vier fte wordt gerealiseerd met externe cofinanciering.
De inhoudelijke inzet van het merendeel van de combinatiefuncties wordt gerealiseerd via de opdracht aan Vaart Welzijn. Er vindt momenteel een verschuiving van inzet plaats die meer en meer gericht wordt op de vraag vanuit de buurtteams. Verder wordt vooral ook gewerkt aan participatie en preventie op het gebied van gezondheid door het aansluiten bij of ontwikkelen van collectieve voorzieningen.
Sportaccommodaties
In 2016 is het Wielercentrum opgeleverd. Voor beheer en exploitatie is een stichting opgericht (zie de nadere toelichting onder Promotie Assen in het hoofdstuk Aantrekkelijk Assen). Een aparte stichting richt zich op het organiseren en uitvoeren van activiteiten die bijdragen aan de exploitatie van het centrum. Bij de laatste stichting is per september één van de vier gerealiseerde combinatiefuncties aangehaakt.
Voor de mogelijk te realiseren ijsbaan zijn de plannen aan het college van de gemeente Assen en gedeputeerde staten van de provincie gepresenteerd. In juni heeft het college een raadsbrief gestuurd waarin is aangegeven dat het college bereid is € 2,5 miljoen beschikbaar te stellen voor het project ijsbaancomplex: € 2 miljoen als cofinanciering en € 500.000 voor gemeentelijke voorbereidingskosten. De private initiatiefnemers zijn nu druk doende om de financiering verder rond te krijgen (zie ook onderdeel Promotie Assen in het programma Aantrekkelijk Assen).
De nieuwe sporthal bij het Nassaucollege staat op het punt van oplevering. De opening staat gepland voor 13 oktober. Met de voltooiing van het Wielercentrum en de nieuwe sporthal bij het Nassaucollege zijn in Assen de doelstellingen voor wat betreft realisatie nieuwe accommodaties in 2016 gehaald.
Schuldpreventie en armoedebestrijding
Zoals in de zomerbrief is aangekondigd (brief van 15 september 2016) zal in overleg met de GKB, Vaart Welzijn en de adviesraden voor 2017 een gerichte opdracht gegeven worden voor preventiemaatregelen. De focus van de uitvoering verschuift van de GKB naar Vaart Welzijn.
Met de aanpak van betalingsachterstanden is Vaart Welzijn 1 september jongstleden gestart. De subsidieaanvragen voor 2017 van stichting Leergeld, het Jeugdsportfonds en Jeugdcultuurfonds ter bestrijding van kinderarmoede zullen in december worden gehonoreerd. De inzet van ervaringsdeskundigen ter bestrijding van generatie-armoede is naar een landelijk voorbeeldproject in voorbereiding.
Deze subsidies en projecten worden gefinancierd uit het in november 2015 beschikbaar gestelde budget voor de armoedebestrijding en schuldpreventie, de Klijnsma-middelen. Deze Klijnsma-middelen zijn beschikbaar tot en met het jaar 2018. Het hiervan in 2016 niet ingezette deel, naar verwachting € 250.000, zal worden overgeheveld naar het jaar 2017.
Onderwijs & Onderwijshuisvesting
De eerste fase van Quintus en de sporthal zijn respectievelijk in mei 2015 en september 2015 in gebruik genomen. De tweede fase is in de zomervakantie 2016 opgeleverd. De terreininrichting volgt daarna.
In de wijk Kloosterveen wordt de Parel na de herfstvakantie in gebruik genomen. De plannen voor de CBS Kloostertuin zijn in ontwikkeling. Verwacht wordt dat medio 2017 gestart kan worden met de bouw. Nadat de school is gerealiseerd wordt de Boomgaard verbouwd en gereed gemaakt voor de huisvesting van de OBS Kloosterveen.
De bouw van de MFA Assen-oost is gestart in het derde kwartaal 2015 en wordt medio november 2016 opgeleverd voor de scholen De Regenboog en Vredeveld. De verhuizing vindt nog voor de kerstvakantie plaats.
Voor de Atlas, school voor voortgezet onderwijs, is de bouw gestart in februari 2016. Het gebouw is eind 2016 gereed en de school verhuist in de voorjaarsvakantie 2017 van de huidige locatie aan de Vivaldilaan naar de Treubstraat.
Door de komst van het Asielzoekerscentrum is ook extra onderwijshuisvesting noodzakelijk. In overleg met het schoolbestuur van het dr. Nassaucollege krijgen de leerlingen voor het voortgezet onderwijs in een voormalige basisschool aan de Merwedestraat. Op deze locatie is ook de Internationale Schakelklas (ISK) voor het voortgezet onderwijs gehuisvest. De huisvesting is passend voor deze beide voorzieningen, het Dr. Nassau College zal de locatie aan de Echtenstraat weer overdragen aan de gemeente. Onderzocht zal worden welke invloed het niet doorgaan van AZC Gieten heeft op het totaal aantal leerlingen en de bijbehorende bekostiging.
Het AZC basisonderwijs zal worden gehuisvest op het terrein van het AZC aan de Schepersmaat. In juni is een tijdelijke locatie in gebruik genomen. Voor de zomervakantie waren er 74 leerlingen, na de zomervakantie 43. Dit is nog in lijn met de informatie die wij van het COA hebben ontvangen inzake leerlingenaantallen.
Na de herfstvakantie 2016 wordt een deel van de semipermanente huisvesting in Kloosterveen verplaatst naar de Schepersmaat om te dienen als onderwijsvoorziening voor de resterende duur van het AZC zodat de kinderen daar eind januari 2017 in kunnen trekken.
Na de zomervakantie is de Internationale Schakelklas voor het basisonderwijs gestart in MFA Pittelo. Op dit moment krijgen 18 kinderen daar onderwijs, de verwachting is dat dit doorgroeit naar 45. Dit past allemaal binnen MFA Pittelo.
Meedoenbeleid
Het in november 2015 vastgestelde armoedebeleid is in uitvoering en heeft effect:
- Het aantal kinderen van ouders met een laag inkomen dat gebruik maakt van het Jeugdsport-fonds (JSF) en stichting Leergeld is aanzienlijk toegenomen (JSF: respectievelijk van 95 in 2015 naar 120 in 2016; Leergeld van 116 in 2015 naar 148 tot 1 september 2016).
- Het gebruik van de Meedoen-premies, witgoedregeling en PC-regeling blijft op niveau,
- Met de aanpak van betalingsachterstanden onder regie van Vaart Welzijn, is begin september gestart.
- Door een intensieve publiciteitscampagne is het aantal deelnemers aan de collectieve ziektekostenverzekering gestegen met 411 naar 2213 deelnemers. De toename van het aantal deelnemers leidt tot een uitzetting van ruim € 250.000.
- De trend die vorig jaar zichtbaar werd ten aanzien van het beroep op Bijzondere Bijstand zet zich in 2016 voort. Door de groei van het aantal inwoners die onder bewind gesteld (OBS) worden én door de toename van de huisvesting van statushouders (inrichtingskosten) zal het budget uitzetten. De uitzetting wordt geraamd op ruim € 300.000. Met de GKB en ISD wordt gewerkt aan een voorliggende voorziening voor OBS om de kosten te dempen. Het financiële effect hiervan zal pas later zichtbaar worden. Medewerking van de rechtbank voor die voorziening is overigens nodig.
Cityline
De Cityline rijdt nu driekwart jaar als pilot in Assen. Het aantal reizigers blijft nog achter bij de verwachting, echter sinds de zomer stijgt het aantal. Het streven is 1000 reizigers per week, liefst zoveel mogelijk mensen met een Wmo -pas. Op dit moment maken ruim 800 mensen per week gebruik van de Cityline. Hiervan heeft ongeveer 40 % een Wmo-pas. Dit najaar wordt een besluit genomen over continuering van de Cityline. De ervaringen van de Cityline worden meegenomen in de voorbereiding van de aanbesteding Publiek Vervoer.
Financiële prognose
Het programma Meedoen heeft naar verwachting een nadelig resultaat van € 885.000. Hierbij is nog geen rekening gehouden met een bedrag ad € 570.000, dat in aanmerking komt voor overheveling naar 2017, waardoor het resultaat na overheveling uitkomt op € 1,455 miljoen nadelig. Daarentegen wordt met de september circulaire 2016 € 1,2 miljoen meer beschikbaar gesteld voor de transitie Jeugd, Wmo en Beschermd Wonen, waardoor het resultaat naar verwachting € 255.000 negatief bedraagt.
Jeugdzorg € 155.000 V
Het beleidsthema Jeugdzorg heeft naar verwachting per saldo een nadelig resultaat van € 365.000. Hierbij is er nog geen rekening mee gehouden dat een bedrag ad € 150.000 in aanmerking komt voor overheveling naar het jaar 2017 voor Icare Jeugdgezondheidszorg (voor de uitvoering van programma Homestart voor de jaren 2017 en 2018), waardoor het resultaat na overheveling uitkomt op € 515.000 nadelig. In het actueel jaarbudget is echter nog geen rekening gehouden met de septembercirculaire 2016. Volgens deze circulaire ontvangen we € 390.000 meer aan rijksmiddelen voor Jeugd, waardoor het tekort afneemt naar € 125.000.
Peuterspeelzaalwerk € 150.000 nadelig.
Zie voor toelichting bij Onderwijs en onderwijshuisvesting.
Diversen jeugdbeleid € 25.000 voordelig.
Per saldo is op diverse posten jeugdbeleid naar verwachting een klein voordeel van € 25.000.
Transitie Jeugd € 0
In dit beleidsthema worden de rijksmiddelen voor de uitvoering van de transitie Jeugd verantwoord.
De voorlopige afrekeningen over het jaar 2015 komen uit op € 800.000 voordelig. Hiervan is € 200.000 verantwoord in de jaarrekening 2015. De rest ad € 600.000 is een incidentele bate in het jaar 2016, die aanvullend gestort wordt in het gemeentelijk sociaal deelfonds.
Volgens de septembercirculaire ontvangen wij in 2016 voor Jeugd € 21,3 miljoen. Dit is € 390.000 meer dan nu begroot, maar € 2,5 miljoen minder dan in 2015. De verwachting is dat we met betrekking tot het voor het jaar 2016 beschikbare budget volgens de septembercirculaire uitkomen op een nadelig saldo van € 80.000. Dit bedrag zal worden onttrokken van het gemeentelijk sociaal deelfonds.
Uitgaande van het voordelige saldo 2015 ad € 800.000 en een afname van het budget van € 2,5 miljoen zou 2016 uitkomen op een nadeel van € 1,7 miljoen Dit afgezet tegen het nu geraamde nadeel over 2016 ad € 80.000 betekent dat we in 2016 € 1,6 miljoen zijn ingelopen op de uitgaven.
Wmo, gezondheidszorg en vrijwilligerswerk € 5.081.000 V
Het beleidsthema Wmo, gezondheidszorg en vrijwilligerswerk heeft naar verwachting per saldo een negatief resultaat van rond € 800.000. In het jaarbudget is echter nog geen rekening gehouden met de septembercirculaire 2016. Op basis daarvan ontvangen we € 800.000 meer aan Rijksmiddelen WMO en Beschermd Wonen, waardoor de eindejaarsverwachting uitkomt op € 3.000 voordelig.
Wmo € 0
In dit beleidsthema worden de rijksmiddelen voor de uitvoering van de oude en nieuwe taken WMO verantwoord.
De voorlopige afrekeningen over het jaar 2015 resulteren in een voordeel van € 4,3 miljoen. Hiervan is € 1,0 miljoen verantwoord in de jaarrekening 2015. De restant van € 3,3 miljoen komt als incidentele bate ten gunste van het jaar 2016 en wordt aanvullend in het gemeentelijk sociaal deelfonds gestort.
Volgens de septembercirculaire ontvangt Assen in 2016 voor WMO (oude en nieuwe taken) € 17,4 miljoen. Dit is € 300.000 meer dan nu begroot, maar € 900.000 minder dan het jaar 2015. De verwachting is dat we met betrekking tot het voor het jaar 2016 beschikbare budget volgens de septembercirculaire uitkomen op een voordelig saldo van € 500.000, welk bedrag zal worden gestort in het gemeentelijk sociaal deelfonds, per saldo budgetneutraal.
Net als in het jaar 2015 zal ook in 2016 een deel van de zorg niet verzilverd worden. Deze post is nu niet goed in te schatten en de resultaten hiervan zullen bij de jaarrekening 2016 worden meegenomen.
Beschermd Wonen € 0
In dit beleidsthema worden de rijksmiddelen voor de uitvoering van de regiotaken Beschermd Wonen verantwoord.
De voorlopige afrekeningen over het jaar 2015 komen uit op € 3,5 miljoen voordelig. Na verrekening met de regiogemeenten resteert voor Assen een voordelig saldo van € 1,1 miljoen over het jaar 2015. In de jaarrekening 2015 is opgenomen een nadeel van € 200.000. Dit betekent een incidentele bate in het jaar 2016 van € 1,3 miljoen, dat aanvullend gestort wordt in het gemeentelijk sociaal deelfonds.
Volgens de septembercirculaire ontvangen wij in 2016 voor Beschermd Wonen € 34,4 miljoen. Dit is € 500.000 meer dan nu begroot en € 700.000 meer dan het jaar 2015. De verwachting is dat we met betrekking tot het voor het jaar 2016 beschikbare budget volgens de septembercirculaire uitkomen op een voordelig saldo van € 2,5 miljoen. Na verrekening met de regiogemeenten resteert voor Assen een voordelig saldo van € 800.000 over het jaar 2016, welk bedrag zal worden gestort in het Gemeentelijk Sociaal Deelfonds, per saldo budgetneutraal.
Beschermd Wonen en voorziening Maatschappelijke opvang.
Omdat op basis van de rijkscirculaires 2015 de Rijksmiddelen Beschermd Wonen niet toereikend waren om de kosten Beschermd Wonen te dekken, is in 2015, in afstemming met de regiogemeenten, besloten uit de voorziening Maatschappelijke Opvang (centrum gemeente middelen) voor zowel de jaren 2015 als 2016 jaarlijks € 450.000 te onttrekken ter dekking van de kosten Beschermd Wonen. Uiteindelijk heeft het Rijk ingezien dat de middelen Bescherm Wonen ontoereikend waren en de budgetten met ingang van het jaar 2015 fors opgetrokken, waardoor de onttrekking uit de voorziening Maatschappelijke Opvang niet meer nodig is. Dit besluit wordt dan ook, in afstemming met de regiogemeenten, terug gedraaid. De financiële gevolgen hiervan zijn al in deze Najaarsnota verwerkt.
Gemeentelijk sociaal deelfonds
In de monitor Sociaal Domein van dit voorjaar bedroeg de storting realisatie 2015 in het gemeentelijk sociaal deelfonds € 1,2 miljoen. In de jaarrekening 2015 is, vanwege vrijval onderhanden werk bedrijfsvoering, deze uitgekomen op afgerond € 1,8 miljoen De (voorlopige) afrekeningen 2015 komen nu uit op een aanvullende storting over het jaar 2015 van € 5,2 naar totaal € 7 miljoen De verwachting over het jaar 2016 is een storting van € 1,2 miljoen, waardoor het gemeentelijk sociaal deelfonds eind 2016 uit zou komen op totaal € 8,2 miljoen. In de financiële spelregels is afgesproken dat het gemeentelijk sociaal deelfonds maximaal 10 % zal bedragen van de toegekende rijksmiddelen voor de WMO (inclusief Asser aandeel Beschermd Wonen), jeugd en Participatiewet. Het meerdere komt in dat geval ten gunste van het jaarrekeningresultaat. Uitgaande van de rijksmiddelen die Assen in 2016 ontvangt zou het gemeentelijk sociaal deelfonds maximaal € 6,9 miljoen mogen bedragen. Op basis van de prognoses in deze Najaarsnota zal die bovengrens binnen afzienbare tijd worden bereikt. In het kader van de jaarafsluiting maken we de eindbalans op en beoordelen we of die situatie zich ook daadwerkelijk voor gaat doen.
Mijn Buurt Assen € 3.000 V
Het beleidsthema Mijn Buurt Assen heeft naar verwachting een positief resultaat van € 3.000. Dit wordt met name veroorzaakt door de niet begrote reguliere kosten voor Vluchtelingenwerk Noord Nederland ad € 100.000 en een voordeel op de nieuwe stimuleringsregeling. Naar verwachting zal stichting STILA het beschikbaar gestelde budget ad € 174.000 niet volledig kunnen besteden aan aanvragers van sociaal-culturele activiteiten. De verwachting is dat er € 74.000 overblijft.
Nieuwe welzijnsorganisatie
Met de belastingdienst is geen overeenstemming om de detachering van gemeentelijk personeel buiten de btw-heffing te houden. Er is gebleken dat niet alle medewerkers bij Vaart Welzijn gedetacheerd gaan worden, waardoor frictiekosten ontstaan. Er is bij de voorjaarsnota 2015 voorgesteld om voor de duur van de overeenkomst (zes jaar) met Vaart Welzijn een te verwachten uitzetting van maximaal € 1,2 miljoen aan niet gedekte lasten btw en frictiekosten voor € 540.000 te dekken uit ontstane budgetruimte in het programma Meedoen. Daarnaast om € 660.000 ten laste te brengen van de gemeentelijke frictievoorziening, die daarvoor wordt aangevuld vanuit de algemene reserve. In de prognose is, conform het besluit, rekening gehouden dat voor het jaar 2016 € 40.000 beschikbaar is voor voeding van de maximaal € 540.000 budgetruimte in het programma Meedoen. Over verdere ontwikkelingen zullen wij u bij de jaarrekening 2016 informeren.
Meedoenbeleid (en armoedebestrijding) € 95.000 N
Het beleidsthema Meedoenbeleid heeft naar verwachting een negatief resultaat van € 95.000. Hierbij is nog geen rekening gehouden dat een bedrag ad € 250.000 in aanmerking komt voor overheveling naar het jaar 2017 voor de uitvoering van het voorstel intensivering armoedebeleid waarbij de resterende Klijnsma-middelen worden ingezet voor de jaren 2016 tot en met 2018. Hierdoor komt het resultaat na overheveling uit op € 345.000 negatief. Naar verwachting wordt er, net als in het jaar 2015 meer aanspraak gemaakt op de bijzondere bijstand, met name vanwege de toename van de kosten van beschermingsbewind.
De doelgroep van Meedoenbeleid is uitgebreid door het hanteren van de 120 % bijstandsnorm. Het financieel effect hiervan kan tot en met 2018 worden gedekt uit de Klijnsma-middelen. Op basis van de huidige inzichten is voor het jaar 2016 echter geen dekking vanuit de Klijnsma-middelen benodigd.
Sport (gezonde leefstijl) € 70.000 V
Het beleidsthema sport zal naar verwachting een positief resultaat van €70.000 bedragen. Hierbij is nog geen rekening gehouden dat een bedrag ad € 70.000 in aanmerking komt voor overheveling naar 2017 voor de Tinten Welzijnsgroep voor de uitvoering van programma GIDS (Gezond in de Stad) voor 2017, waardoor het resultaat na overheveling uitkomt op € 0.
Schuldhulpverlening € 330.000 N
Het beleidsthema Schuldhulpverlening heeft naar verwachting een nadelig resultaat van € 330.000. Gelet op de uitgaven voor de inkoop van trajecten bij de GKB van ongeveer € 1 miljoen in de afgelopen jaren, zal het voor 2016 in de gemeentelijke begroting geraamde budget niet toereikend zijn. We verwachten een overschrijding van € 130.000. De complexiteit van de hulpvragen neemt toe, waardoor de trajecten een langere doorlooptijd hebben en meer personele inzet nodig is. Daarnaast blijkt uit de tussenrapportage dat de GKB in 2016 net als in 2015 naar verwachting uitkomt op een exploitatietekort. Het tekort wordt in hoofdzaak veroorzaakt door hogere personeelslasten, door onder meer een blijvend hoog ziekteverzuim. Omdat de GKB geen financiële reserves meer heeft, zullen de drie GR-leden moeten bijdragen in dit tekort. Naar verwachting bedraagt het Asser aandeel € 200.000. Hier is in de begroting geen rekening mee gehouden.
Onderwijs (& Onderwijshuisvesting) € 650.000 V
Het beleidsthema Onderwijs heeft naar verwachting een voordelig resultaat van € 650.000. Hierbij is nog geen rekening gehouden dat een bedrag ad € 100.000 in aanmerking komt voor overheveling naar het jaar 2017 vanwege afspraken met partners inzake de invoering van de alles-in-één scholen, waardoor het resultaat na overheveling uitkomt op € 450.000 positief. Met name op de post leerlingenvervoer verwachten wij, net als over het jaar 2015, een forse onderbesteding. Voor het jaar 2016 gaan we uit van een voordeel van € 400.000. De bezuinigingstaakstelling op Jeugdzorg, aanpassing lokaal jeugdbeleid (peuterspeelzaalwerk, kinderopvang, Brede School, naschoolse activiteiten) wordt gerealiseerd door het totale budget voor de Harmonisatie en de ontwikkeling van de alles-in-één-scholen te verminderen met € 150.000. In de begroting is echter de taakstelling geboekt bij Jeugdzorg, kinderopvang, maar de realisatie ad € 150.000 wordt gerealiseerd bij Onderwijs (Brede school).
Budgetoverhevelingen
Jeugdhulp; Homestart
Conform het plan Versterken Voorliggend Veld wordt er extra inzet gepleegd op vrijwilligers, waarbij is gekozen voor het instrument Homestart, waarbij ouders/gezinnen worden ondersteund door vrijwilligers. Met Icare Jeugdgezondheidszorg is een overeenkomst afgesloten voor de uitvoering van Homestart voor de jaren 2016 tot en met 2018. Om aan de contractuele verplichtingen voor de jaren 2017 en 2018 met Icare te kunnen voldoen moet naar het jaar 2017 een bedrag ad € 150.000 worden overgeheveld.
Sport en gezonde leefstijl, GIDS
Voor het programma Gids (Gezond in de Stad) ontvangen we middelen van het ministerie van VWS. Met de Tinten Welzijnsgroep is een overeenkomst afgesloten voor de uitvoering van het programma GIDS voor de jaren 2016 en 2017 (collegebesluit 1 december 2015). Om aan de contractuele verplichtingen voor het jaar 2017 met de Tinten Welzijnsgroep te kunnen voldoen moet naar 2017 een bedrag ad € 70.000 worden overgeheveld.
Meedoen beleid, Klijnsma-middelen armoedebeleid
De raad heeft op 19 november 2015 ingestemd met het voorstel intensivering armoedebeleid waarbij de resterende Klijnsma-middelen worden ingezet voor de jaren 2016 tot en met 2018. Conform dit raadsbesluit worden de beschikbaar gestelde Klijnsma-middelen ook in 2017 en 2018 aangewend voor een bedrag ad € 250.000. We blijven hiermee binnen het door de raad vastgestelde beleids- en financiële kader.
Jeugdzorg en Onderwijs, alles-in-één-scholen
Met ingang van het jaar 2016 ontvangt de gemeente Assen een nieuwe decentralisatie-uitkering Voorschools voorziening peuters ad € 41.000, die jaarlijks oploopt met € 41.000 naar totaal € 246.000 in 2021. Deze middelen worden betrokken bij de invoering van de alles-in-één-scholen (peuterspeelzaalwerk, kinderopvang, Brede School, naschoolse activiteiten). Met de partners zijn (financiële) afspraken gemaakt over de invoering van de alles-in-één-scholen, welke kosten waarschijnlijk niet volledig in 2016 gaan vallen. Om die reden stellen wij voor om € 100.000 over te hevelen naar het jaar 2017.
Bezuinigingen
Jeugdzorg, Aanpassen rolverdeling lokaal jeugdbeleid (peuterspeelzaalwerk, kinderopvang, Brede School, naschoolse activiteiten)
De bezuiniging op de alles-in-één-scholen wordt gerealiseerd door het totale budget voor de Harmonisatie en de ontwikkeling van de alles-in-één-scholen te verminderen met € 150.000. Dit is ook gecommuniceerd aan de partners en is structureel in de meerjaren begroting opgenomen.